Jak działa OUTSOURCING IT?

Tematem naszych rozważań będzie Outsourcing IT.

Odpowiemy na Wasze pytania, czym jest outsourcing it i na co warto zwrócić uwagę wybierając firmę świadczącą takie usługi.

Z każdym kolejnym rokiem zwiększa się ilość zadań, które wykonujemy przy użyciu komputera. Dlatego każda nowoczesna firma musi wykorzystywać systemy informatyczne. W najprostszych przypadkach może to być tylko łącze internetowe, a czasami potężne centra danych z własnymi systemami. Generuje to oczywiście ogromne koszty, ale wymaga także odpowiednio dobranej, wykwalifikowanej kadry, co przy obecnej sytuacji na rynku pracy również sprawia nie lada problem. Na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym możemy poradzić sobie z tymi problemami.

Czym jest outsourcing IT?

Aby określić jak wygląda outsourcing IT, warto najpierw stwierdzić czym właściwie jest sam outsourcing. Wyraz ten pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem wyrażenia outside-resource-using. Oznacza to wykorzystanie zewnętrznych zasobów.

Outsourcing IT polega na zleceniu działań informatycznych firmie zewnętrznej. Jest to idealny sposób na obniżenie kosztów utrzymania sprzętu i systemów informatycznych. Outsourcing IT pozwala znacząco obniżyć koszty a jednocześnie daje nam dostęp do szerokiej i wyspecjalizowanej kadry informatycznej.

Formy outsourcingu IT

Na rynku możemy znaleźć różne formy outsourcingu IT. Teoretycznie możemy wykorzystać outsourcing do każdego zagadnienia, jednak nie zawsze jest to dla nas korzystne. Dlatego poniżej przedstawimy najpopularniejsze formy outsourcingu IT na rynku, zapewniające możliwie największe korzyści dla naszej firmy.

Jedną z najprostszych form outsourcingu są usługi internetowe oraz obsługa aplikacji, których outsourcing jest popularny oraz chętnie wykorzystywany już od wielu lat. Wszelkiego rodzaju usługi internetowe są aktualnie niezwykle ważną formą zaistnienia w świadomości klientów. Jest to bardzo istotna forma promocji, szczególnie dla mniejszych firm. Przedsiębiorstwa nie mają możliwości stworzenia działu IT do utrzymania takich usług, więc chętnie korzystają z usług tworzenia stron, sklepów, aplikacji oraz rozmaitych form hostingów. W szczególności wdrożenie bardziej rozbudowanych usług wymaga dobrze wyszkolonej kadry specjalistów, których zatrudnienie jest często drogie i nie zawsze opłacalne. W przypadku tworzenia systemu lub aplikacji jest to często jednorazowy projekt, który później jest tylko utrzymywany i aktualizowany. Oznacza to, że na początku potrzebna jest duża kadra, ale do utrzymania już nie, przez co zdecydowanie lepiej sprawdza się wtedy outsourcing.

Kolejną popularną formą outsourcingu jest obsługa sieci komputerowych oraz usługi utrzymania infrastruktury. Ta forma jest niezmiernie korzystna dla wszelkich przedsiębiorstw korzystających z nieco bardziej rozbudowanych systemów informatycznych, takich jak systemy zarządzania zasobami, systemy księgowe i finansowe, bądź przetwarzających wrażliwe dane klientów. Outsourcing utrzymania sieci oraz całej infrastruktury sprawia, że takie firmy nie muszą inwestować w specjalistów opiekujących się sprzętem oraz w większości wypadków zapewniają lepszą jakość obsługi i wyższą niezawodność.

Dodatkowo w przypadku obsługi niektórych systemów okazuje się, że przetwarzają one ogromne ilości danych. Wtedy można skorzystać z outsourcingu centrów danych. Centra danych to potężne hale, całe wypełnione serwerami, posiadającymi ogromną moc obliczeniową. Firmy obsługujące takie centra udostępniają swoje zasoby fizyczne, wraz z ich obsługą przez swoją kadrę, dzięki czemu nie musimy inwestować ogromnych funduszy we własny sprzęt. Taka forma przetwarzania danych określana jest jako chmura obliczeniowa.

Outsourcing IT

Lokalny czy zdalny outsourcing

W zależności od lokalizacji firmy, której zlecamy outsourcing, stosuje się dwa pojęcia offshoring, czyli outsourcing zdalny, oraz nearshoring, czyli outsourcing lokalny.

Offshoring to inaczej outsourcing, w którym firma zleca zadania (np. z branży IT) podmiotom znajdującym się w znacznych odległościach od lokalnego usytuowania zleceniodawcy. Przykładem offshoringu może być zlecanie przez firmę z USA zadań firmom outsourcingowym z Azji.

Ten rodzaj outsourcingu był najpopularniejszą formą zlecania prac IT i biznesowych przez ostatnie kilka lat. Podstawową zaletą offshoringu jest znaczne obniżenie kosztów inwestycji, ponieważ azjatyckie firmy oferowały dużo niższe stawki w porównaniu do rynków zachodnich. Jednak z czasem zwiększył się udział konkurencyjnych rynków z bliższych regionów, głównie Europy Wschodniej oraz Centralnej, co sprawiło, że offshoring staje się obecnie mniej atrakcyjny.

Duże ryzyko, mniej stabilna sytuacja gospodarcza i polityczna, a także duże różnice kulturowe i problemy z komunikacją, sprawiają, że inwestorzy niejako uciekają z rynków azjatyckich i coraz chętniej decydują się na usługi firm outsourcingowych z Europy.

Obecnie dla wielu firm korzystniejszy wydaje się nearshoring. Jest to outsourcing zadań w grupie lokalnej. Nearshoringiem określa się outsourcing procesów do rejonów mniej odległych - zarówno geograficznie, jak i kulturowo.. Oznacza to, że dla Amerykanów, Brytyjczyków, czy Niemców, nearshoring to korzystanie z usług deweloperów z krajów Europy, przykładowo z umiejętności programistów z Polski, Chorwacji, Czech, czy Ukrainy. Niewątpliwą zaletą nearshoringu jest ponoszenie znacznie mniejszego ryzyka wśród zleceniodawców. Rynki Europejskie, a zwłaszcza rynki krajów Europy Wschodniej, taki jak np. Polski, są stabilne, oferują świetnie przeszkolonych specjalistów, wśród których o wiele większy procent biegle posługuje się językiem angielskim, niż ma to miejsce w krajach azjatyckich.

Lokalne zlecanie zadań z branży IT nie oznacza, że rozwiązanie to będzie mniej korzystne cenowo. Dynamicznie rozwijający się Polski rynek IT oferuje atrakcyjne ceny, które z punktu widzenia zagranicznych inwestorów bez trudu mogą konkurować z ofertami rynków azjatyckich.

Inną istotną zaletą nearshoringu prac w obrębie Europy Wschodniej jest poprawa bezpieczeństwa danych udostępnianych przez zleceniodawcę. Polska jest krajem, który przestrzega norm, zapisów i praw Unii Europejskiej. Polski rynek ten jest o wiele bezpieczniejszy pod względem ochrony danych. Na kraje azjatyckie nie nałożono tak restrykcyjnych norm dotyczących bezpieczeństwa informacji udostępnianych przez zagranicznych inwestorów. Poza tym, w świadomości pracowników z tamtych regionów, ochrona poufnych danych nie jest branym pod uwagę czynnikiem przy współpracy z firmami zza granicy.

Formy rozliczania

Na rynku najczęściej można spotkać dwie formy rozliczania outsourcingu: Fixed Price (stała cena) lub Time & Material (za wykonane prace i poświęcony czas). Wybór odpowiedniego modelu rozliczeń powinien opierać się na uprzedniej analizie założeń.

Time & Material to elastyczny sposób rozliczeń stosowany często przy projektach w metodologii SCRUM. Rozliczenie następuje w ustalonych wcześniej cyklach, koszty są naliczane w oparciu o raporty realizacji.

Są one dokumentacją ilości poświęconego czasu oraz wykorzystania kadry do realizacji tego konkretnego projektu. Całkowita kwota może ulegać zmianom. Warto wybrać ten sposób rozliczeń kiedy oczekujemy pełnej kontroli poszczególnych etapów tworzenia projektu. Sprawdza się najlepiej przy złożonych projektach gdzie wysoka elastyczność odpowiada na zmieniających się potrzeby biznesowe klienta.

Fixed Price to kolei model który oznacza, że już na etapie podpisywania umowy dokładnie określone jest z jakimi kosztami będzie się wiązało wykonanie zlecenia. Cena nie ulega zmianie, jest oparta o kalkulację kosztów na podstawie dostarczonej specyfikacji. Harmonogram prac jest integralną częścią umowy. Ten sposób rozliczeń jest bardziej korzystny kiedy projekt jest ograniczony czasowo i finansowo, ma jasno określoną specyfikację i wymagania, które nie ulegną zmianie, a zamawiający nie chce ponosić ryzyka finansowego i generować dodatkowych kosztów. Z reguły jednak Fixed Price jest nieco droższy od modelu Time & Material, ponieważ duże agencje w ramach pewnego zapasu dodają do kwoty pewną asekurację, w ramach której skorzystają, gdy wynajem programistów okaże się bardziej kosztowny.

Opłacalność

Brak wykwalifikowanych pracowników na rynku pracy – szczególnie w zakresie nowych technologii (techników, programistów, informatyków, administratorów IT itp.) powoduje, że nawet gdy firmie uda się pozyskać odpowiednio kompetentny zespół, to jego utrzymanie może być bardzo kosztowne. Przy braku fachowców, koszt ich zatrudnienia rośnie. Z kolei utrzymywanie takiego działu i niewykorzystywanie go w pełnym wymiarze to marnotrawstwo. Dlatego przeniesienie tych zadań do zewnętrznej firmy generuje znaczne oszczędności. Dodatkowo uzyskujemy dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej jakości oraz możemy uzyskać zasoby, którymi nasze przedsiębiorstwo nie dysponuje.

Dla Kogo usługa Outsourcingu IT?

Outsourcing IT jest zdecydowanie rozwiązaniem dla wszystkich firm, które potrzebują dobrej jakości usług, jednak ich kadra informatyczna nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu. Doskonale sprawdza się również w firmach, w których działów IT w ogóle nie ma – i w firmach małych i w tych największych. Ich właściciele i zarządy są zadowoleni, bo mają zapewniony wysoki poziom obsługi całej sfery IT w firmie i są zdania, że tylko zewnętrzna firma może taki poziom zagwarantować. Jest to także doskonałe rozwiązanie dla firm, które się rozwijają i potrzebują szybkich oraz elastycznych usług. Ponadto rozważenie outsourcingu może okazać się opłacalne także w przypadkach gdy potrzebne jest cięcie kosztów lub po prostu wewnętrzny dział IT generuje ich zbyt dużo.

Kontakt:


Napisz komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.